E. Norkūnas: judiname nemažai interesų, puikiai suprantame, kuo tai gali baigtis ir kur nuvesti

Mitas apie valstybinį darbą kaip apie patogią ir šiltą vietą neskubant dirbti vis sparčiau griūva. Pastarųjų metų įvykiai parodė, kaip greitai gali suktis valstybinis mechanizmas, kaip greitai ieškoma ir randama, kaip išspręsti ką tik kilusias problemas. Tačiau šiandienos realijos reikalauja veikti dar greičiau ir, žinoma, kokybiškiau, nenuviliant šalies gyventojų. Eimantas Norkūnas į valstybinį sektorių atėjo iš privačios, pelningos ir itin greitai besisukančios srities – IT. Aplinkos ministerijoje ėmęs keisti IT projektų valdymo modelį ir spręsti įsisenėjusias problemas, jis savo misiją tęsia Vyriausybės kanceliarijos Valdysenos departamente.

Esate žinomas kaip verslininkas, „MailerLite“ kūrėjas, siejamas su startuolių asociacija „Unicorns Lithuania“ ir ne viena visuomenine veikla. Kiek laiko jau dirbate valstybei? Kokių darbų ėmėtės atėjęs į valstybinį sektorių ir kodėl?

Valstybei dirbu jau 2,5 metų. Per tą laiką Aplinkos ministerijoje subūrėme aukštos kvalifikacijos IT specialistų komandą. Dirbome su sistemų kūrimo procesais, pamatėme, kas veikia, kas ne, kaip ką keisti.

Dabar dirbu ir naujai įkurtame Valdysenos departamente su tuo pačiu tikslu – tęsti IT projektų konsolidaciją toliau, į procesą įtraukiant ir kitas ministerijas. Savo užimamai pozicijai niekada neteikiau daug reikšmės – daug svarbiau, ką nori padaryti, o ne kaip vadiniesi.

Valstybėje šiuo metu vyksta šimtai informacinių sistemų kūrimo projektų. Juose visuose vėl ir vėl kartojamos tos pačios klaidos. Keičiasi žmonės ir vėl seka tos pačios klaidos, nes tų projektų niekas nejungia. Bet klysti nėra blogiausia. Blogai, kad iš klaidų nepasimokome.

Mes irgi klydome, bet klaidomis ir naujais sprendimais dalijamės tarpusavyje, dėl to galime tobulėti, judėti pirmyn.

Tenka susidurti su tokiomis klaidomis, t. y. atvejais, kai valstybinės įstaigos sukuria sistemas, kurios veikia netinkamai, yra nepatogios naudotojui ar neatitinka užsakovo lūkesčių. Kokias dar didžiausias valstybinio sektoriaus IT srities problemas matote?

Viena didžiausių problemų – nekompetencija. Valstybė skiria šimtus milijonų IT sistemų vystymui, tačiau visiškai neinvestuoja į žmones. Visiškai normalu prie 5 mln. Eur vertės projekto rasti priskirtą specialistą, uždirbantį vos daugiau nei 1000 Eur ir, negana to, apkrautą dar papildomais darbais. Todėl didžioji dalis darbų perduodama konsultantams, kurie konsultuoja, rašydami nesibaigiančias paklodes analizių, strategijų, specifikacijų, kurios ramiai gula į stalčius. Taip pat daug nekompetencijos matome ir iš rangovų pusės – per daugelį metų jie atprato kurti veikiančias sistemas, nes valstybė to nereikalaudavo. Be to, dalyje projektų galima įžvelgti šioje srityje įsivyravusį monopolį, į kurį neįleidžiami nauji tiekėjai, o esami jau nebeturi pajėgumų suvaldyti vis naujus iššūkius. Deja, kai kur matomos ir elementarios korupcijos apraiškos. 

Problemas pastebėti lengva, tačiau kaip jas spręsti? Kiek tai kainuoja valstybei?

Mes jau pateikėme siūlymus kirsti per ateinančių metų IT sistemų finansavimą iš valstybinio biudžeto lėšų. Jaučiam atsakomybę už mūsų šalies finansus ir kol neturime bent kažkiek efektyviau veikiančių procesų, lieti didelius pinigus nematome prasmės.

Mūsų komanda – kaip IT agentūra valstybės viduje. Tik labiau motyvuota, labiau įsigilinanti į problemas ir greičiau randanti tų problemų sprendimo būdus. Be to, mes ne tik galime įsigilinti į problemą, paruošti visą viešiesiems pirkimams reikalingą dokumentaciją, bet ir prižiūrėti sistemos kūrimo darbus, bei juos įgyvendinti, ko išorės konsultantai beveik niekada nedaro. Kaip ir negali ar kartais tiesiog nenori užsakovui pasakyti, kad vieni ar kiti projekto reikalavimai yra pertekliniai, kad vienur ar kitur būtų galima sutaupyti ko nors atsisakant.

Kaip Jums pavyko suburti tokią stiprią profesionalų komandą? Juk IT sritis – viena geriausiai apmokamų privačiame sektoriuje, o valstybinį sektorių daug kas laiko nekonkurencingu atlygio už darbą atžvilgiu. Kaip prisiviliojate profesionalus?

Komandą formuojame siūlydami dirbti prie didelio pokyčio šioje šalyje. Dirbdamas valstybei dirbi ne akcininkams, bet sau, šeimai, draugams, savo šalies piliečiams. Tai yra tai, ko joks verslas nepasiūlys. Taip pat mokame adekvačias rinkos algas, siūlome laisvą darbo grafiką, kai laiką planuojiesi pats, nuotolinį darbą, motyvuotą komandą, didžiules galimybes tobulėti. Darbo sąlygos niekuo nesiskiria nuo darbo moderniausiuose startuoliuose. 

Kaip įtikinate institucijas pakeisti savo IT ūkio valdymą?

Organizuojame nemokamus viešus mokymus, seminarus efektyvesnio projekto valdymo temomis. Kurios nors institucijos atstovams susidomėjus, padarome kartu su jais nedidelį workshopą, pereiname per jos tikslus, dabartinę situaciją, problematiką, bandome suprasti, kaip ji įsivaizduoja rezultatą. Tuo pačiu į mus kreipiasi nemažai IT profesionalų, kuriems įdomu tai ką darome ir norėtų patys prie to prisidėti. Tokį žmogų pakviečiame į tos institucijos organizuojamą konkursą taip padidindami konkurenciją jame. Specialistas turi didelius šansus laimėti atvirą konkursą, nes siūlo rinkos kainą, priešingai nei išpūstas kainas siūlantys išorės konsultantai. Be to, matome, kad jis darbus atliks greitai ir kokybiškai, nes jam padeda visa likusi komanda.

Net ir šis interviu, tikiu, viešina mūsų veiklą ir leidžia valstybei padėti norintiems verslo žmonėms išgirsti apie tokią galimybę.

Papasakokite, kaip profesionalai įsilieja į jūsų komandą.

Nors naujai atėjęs žmogus įsidarbina institucijoje, jis tampa ir mūsų komandos dalimi. Komandos, kuri dalinasi visu know-how. Jei kuriame nors projekte kur nors įvyko klaida, visi likę iš karto sužino, kaip nereikia daryti; jei kažkas rado kaip nukirsti kampą, už pusvalandžio jau visi nukirtinėja kampus savo projektuose ir t. t. Galimybė greitai onboardinti žmogų iš verslo į viešojo sektoriaus veiklą ir komunikacija tarp dirbančių profesionalų, yra didžiausia mūsų pridėtinė vertė. Tai leidžia perduoti visą patirtį naujai atėjusiems ir nebekartoti klaidų.

Be to, standartizuojame savo projektų valdymą. Tai leidžia naujai atėjusiam žmogui susikoncentruoti į vienintelį mus dominantį tikslą – institucijos problemos supratimą, sprendimo paruošimą ir jo įgyvendinimą taip, kad padėtų institucijai pasiekti jos numatytus tikslus.

Atrodo, kad jūsų komanda nėra biurokratinis mechanizmas – tai naujas reiškinys valstybiniame sektoriuje, kai komanda yra susibūrusi idėjiškai, pasklidusi po įvairias institucijas ir kryptingai juda tikslo centralizuoti valstybės IT ūkį link. Veikiate nestandartiškai, esate inovatoriai, griaunate įsisenėjusią ir daug kam patogią sistemą: ar jau turite priešų?

Taip, būna, kad mus skundžia, nes mūsų veikla kartais sugriauna nesąžiningų rangovų ilgai statytas schemas, taip pat kai kam tai kainuoja ir darbo vietas. Ten, kur mes ateiname, taisyklės tampa aiškios ir skaidrios, rangovams lieka prisitaikyti. Arba kerštauti sabotuojant projektus. Judiname nemažai interesų, puikiai suprantame, kuo tai gali baigtis ir kur nuvesti, bet tą priimame kaip vieną iš šios kelionės dalių.

Nuotrauka: Laima Penek │ LRV

Pranešimą paskelbė: – -, Spaudos tarnyba, Vyriausybės kanceliarija

E. Norkūnas: judiname nemažai interesų, puikiai suprantame, kuo tai gali baigtis ir kur nuvesti